welkome to peru - Reisverslag uit Arequipa, Peru van sanderenvanessa - WaarBenJij.nu welkome to peru - Reisverslag uit Arequipa, Peru van sanderenvanessa - WaarBenJij.nu

welkome to peru

Door: Sander

28 Februari 2005 | Peru, Arequipa

Ola a todo,

We zijn weer een paar dagen verder en we zijn al weer in Peru. Tjonge wat vliegt de tijd toch. De laatste dag in Costa Rica hebben we eigenlijk niet veel meer gedaan. We hebben afscheid genomen van de aardige familie (eugenaren van het hotel in San jose) waar we de afgelopen weken verschillende keren terug zijn gekomen.

En toen was het zo ver de vlucht naar Lima Peru. Alleen het uitspreken van de naam deed bij mij al allerlei exotische droombeelden over inca's en de Andes opkomen. Maar eerst naar het vliegveld in Costa Rica. Er gaat een weg de Pan americana vanuit de stad naar het vliegveld 13 km verder op. Normaal gesproken een half uurtje met misschien een file. MAar toen we 2 en 1/2 uur voor de vlucht in de taxi stapten bleek dat toch iets anders te gaan. Problemi problemi vertelde de taxi chauffeur toen we nog geen 2 minuten op weg waren. De daarop volgende 10 minuten is hij 10 keer gebeld op zijn mobiele telefoon en tegelijkertijd probeerde hij met zijn 'bakkie' contact te houden met de centrale. Ja bleek uiteindelijk er zijn problemen. De snelweg was helemaal dicht want er was een groot ongeluk gebeurd met op z'n minst drie dodelijke slachtoffers. En de kans was dat we de vlucht niet gingen halen. Of we bezwaar hadden tegen omrijden door de bergen en een aantal kleine dorpen? Nou nee! Rijden! Wat volgde was een wilde rit door de heuvels van San Jose. Ondertussen probeerde onze chauffeur (al rokend, vloekend en telefonerend) de taxi achterons op de hoogte te houden van de rit. Want de toeristen die achter ons reden in een taxi bleken een chaffeur te hebben die deze omweg niet kende! Na veel gestress en een uur rijden kwamen we op het vliegveld. Snel hebben we hem al ons kleingeld dat we nog hadden in de hand geworpen en toen naar de checkin balie. Het vreemde was dat we daar in een rijd geloodst zijn waar de balie niet open voor was. Naast ons stond echter een mega rij van mensen die naar miami wilden. Na een aantal keren vragen bij de grondstewardes bleek dat we toch echt in de goede rij stonden en dat we even geduld moesten hebben, maar de vlucht gaat al over een uur ! We zijn er maar tussendoor gegaan bij een andere rij en wat bleek het vliegtuig was overbooked. Of we een voucher wilde van 200 dollar maar daar moesetn we ook allerlei te laat boets voor de tikets van betalen. Nou nee bedankt. Maar deze overboeking b probeerden ze klaarblijkelijk op te lossen door ons eenvoudig weg niet te helpen. Maar alles is op z'n poten terrecht gekomen. We hebben de vlucht gehaald, het was een prima vlucht met TACA (zeer goede moderne maatschappij). En toen touch down Lima.

We zijn daar met een collective bus lima in gegaan opzoek naar een hotel uit onze lonely planet. De eerste indrukken van Lima was, eigenlijk dat wat veel grote steden in warme plaatsen hebben. Stoffig, zeer vervuilde lucht, chaotisch verkeer en een groot verschil tussen arme en rijk. Aan de ene kant liggen de arme mensen in vodden langs de weg (al viel het aantal mensen dat daar lag/ stond eigenlijk nog mee) en trekt een karavaan van verkopers langs de files van bussen en taxi's (prive auto's zie je hier bijna niet) en aan de andere kant lopen er moderene westers geklede peruanen met een mobiel in de hand langs mega grote en moderene winkel en kantoorpanden.

Wij hebben onze intrek genomen in een mooi hotel in de moderne en relatief veilige buitenwijk van Lima, Miraflores. De dag daarna zijn we meteen verder gegaan (als we verder vliegen hebben we nog wat dagen hier) naar Pisco. Een plaats 3 uur rijden van Lima vandaan. Hoe denken jullie dat het landschap er uit ziet (langs de ksut van lima naar het zuiden richting Chillie?) Nou vooral stoffig, een soort kruizing van een maanlandschap en een woenstijn. Ontzettend droog dus. In Pisco een niet noemenswaardige dorp hebben we een korte en goedkope tour gedaan omde rotsformaties, dolfijnen en zeeleuwen te zien. Verder is het vooral bekend om de vogelpoep die daar in grote hopen op de eilandjes te vinden is. Dat blijkt een belangrijk export product te zijn en wordt gebruikt als mest. Gisteravond zijn we vanuit Pisco met de bus naar Arequipa gegaan. Een rit met de nachtbus van 12 uur ! Een super comfortable bus met lerenstoelen en de mogelijkheid om bijna geheel horizontaal te liggen. Daarnaast was het avondeten inbegrepen heerlijk luxe.

Vanochte zijn we aangekomen in Arequipa (vannacht zijn we nog langs NAsca gekomen, bekend van de tientale nasca lijnen in de woestijn die alleen per heel dure vliegtuig vluchtjes echt te zien zijn.) Maar goed hier hebben we voor het eerst zicht op de ANdes! Fantastisch drie vier vulkanen/ bergen van rond de 6 duizend meter zijn hier goed te zien, tenminste de besneeuwde toppen daarvan.

Morgen gaan we de vulkaan op met een jeep en vanaf 400 meter gaan we dan met een mountainbike naar beneden (de gids is de mountainbike kampioen van Peru) Ik benbenieud. De dag daarna gaan we drie dagen twee nachten wandelen (met gids ) in de Colca Canyon een van de diepste ter wereld. Als we terug zijn vertel ik jullie hoe dat is geweest.

Adios

Sander