laatste mail uit Rio!! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van sanderenvanessa - WaarBenJij.nu laatste mail uit Rio!! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van sanderenvanessa - WaarBenJij.nu

laatste mail uit Rio!!

Door: Sander

26 April 2005 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hallo,

Voor de laatste keer een mailtje uit Brazilie. We zijn al weer een aantal dagen in Rio. Een stad van extremen. Voor dat we hier waren zagen we de beelden al dagelijks op tv. Veel geweld en armoede. Je kunt hier de tv niet uit zetten of je ziet agenten met veel te grote geweren over de straten lopen, voornamelijk in de buiten wijken. Een paar dagen geleden heeft een groepje van vier ontevreden agenten in een buiten wijk willekeurig 30 mensen gedood. het probleem is dat deze mensen onderbetaald zijn en dagelijks aan veel geweld bloot staan. Veel van hen werkt 's avonds over voor een van de drugsbendes en probeert met een liquidatie hier en daar zijn salaris een beetje op peil te houden. Uit de buurt blijven dus en op passen want iedereen vertelde ons dat je op Copacabana niet eens je handdoek op het strand zou kunnen leggen. Trillend liepen we uit het vliegtuig op het lokale stadsvliegveldje te vergelijken met London city, met de handen op de broekzak (waar vroeger nog mijn portomonee zat). We vonden al snel een taxi en een hotel. daarna snel wat eten, het was al laat, en weer naar binnen veilig in het hotel. Pfoei dat viel mee de eerste dag hadden we overleefd zonder overvallen te zijn.

In alle eerlijkheid het valt hier 100% mee! We zijn van hotel veranderd en zitten nu midden in het centrum van Ipanema. Dit is, moet ik toegeven,een van de duurdere en meer upperclass gedeeltes van Rio. Mooi gepotioneerd tussen een breed strand en de steile bergen met bossen, met tussen de heuvels nog een lagune. Ipenama en Copacabana (de aangrenzende wijk) zijn niet breder dan 5 straten naast elkaar. Aan de ene kant zee aan de andere kant dus bergen.

Er is veel uitgaansleven, leuke barren, disco's, clubs en vooral fantatische strand. de afgelopen dagen hebben we dan ook volop van Rio genoten. We zijn op vrijdag naar een club/bar geweest waarde leden van een sambaschool een optreden gaven. Normaal gesproken kun je hier samba scholen zien die zich voorbereiden op het carnaval, maar wij zitten wat dat betreft natuurlijk net in het laag seizoen. Gelukkig had de school een feestje te vieren, ze bestonden 75 jaar. En dat was ook de gemiddelde leeftijd van de 20 mensen die op het kleine podium stonden. De oude dames en heren kun je gerust de buena vista social club van Rio noemen. Heerlijk swingende ritmes en kleurrijke muziek. Een zeer geslaagde avond!

De avond darna zijn we naar een cacacha bar geweest. Cacaha of suikerlikeur is de belangrijkste ingrendient voor een capirinha. Ook daar was een optreden van een lokaal samba bandje. de overige dagen hebben we vooral veel op het strand hier gelegen in Ipenema beach. de plek waar de mooiste mensen van heel brazilie rond lopen in net iets te kleine broeken en bikinis.

O ja bijna vergeten, zondag zijn we naar het grootste voetbal stadium geweest vanBrazilie. Daar hebben we een wedstrijd gezien tussen Fuminese (en van de eredivise clubs hier) tegen Sao Paulo. Rio won met 2-1 in een leuke wedstrijd. Leuk was ook vooral het publiek dat, zoals te verwachten was, uit z'n dak ging en niet op hield met samba trommelen en t-shirtje-boven-het hoofd-zwaaien. Dit alles zowel overdag als 's avonds en 's nachts gewoon met de bus, zonder overvallen te worden. Rio is een mooie stad. we gaan zo het historisch centrum in. De komende dagen dan nog naar jezus op de berg (corcovado) en mocht het nog regenen dan nog naar een shoppingmall (daar zijn ze hier gek op).

En misschien gaan we nog een toer doen door een van de vele sloppenwijken, niet om te koekeloeren, maar om te zien hoe het sociale systeem daar werkt. zie www.favelatour.com.br
Armoede zien we overig ook genoeg, we zitten in een prima hotel omringd door winkels met exclusieve en dure winkels die tot 10 uur open zijn. Maar zodra ze dicht gaan nemen de familie's, kinderene en bejaarden van de straat het over en kruipen ze in hun kartonne dozen. Een aanblik die ons dagelijks doet slikken.

Sat waren zo kriskros mijn gedachten. Ik hoop dat jullie ze met plezier gelezen hebben. Zondag ben ik tegen de middag als ales goed gaat weer thuis.

terug mailen doe je op slotze@gmail.com
Tot in Nederland.
Ciao