de groeten uit... Cuiaba (brazilie) - Reisverslag uit Cuiabá, Brazilië van sanderenvanessa - WaarBenJij.nu de groeten uit... Cuiaba (brazilie) - Reisverslag uit Cuiabá, Brazilië van sanderenvanessa - WaarBenJij.nu

de groeten uit... Cuiaba (brazilie)

Door: Sander

03 April 2005 | Brazilië, Cuiabá

Hallo Allemaal,

Hier ben ik weer met nieuws uit Brazilie. We zijn net terug uit de Pantanal. De Pantanal is een enorm groot natuurreservaat in het zuid-westen van Brazilie. Het gebied wordt door velen beschouwd als het ultieme park om wilde dieren te zien.

Bij aankomst hier in Cuiaba zijn we meteen naar de veel aangprezen gids/organisator Joel Souza gegaan. Deze meneer spreekt na al zijn jaren als gids een behoorlijk woordje Nederlands. Erg grappig om te horen.

We hebben 1 dag bij hem in zijn kleine hotelletje geslapen en gewacht tot dat er voldoende toeristen waren voor een tour naar de Pantanal. De volgende dag zijn we met een van zijn gidsen en drie andere toersiten (waaronder natuurlijk weer een nederlander) naar de Pantanal gereden. Het gebied is zo populair omdat het het grootste gedeelte van het jaar onder water staat. Hierdoor is het bewerken van het land door mensen erg lastig en dat heeft vervolgens weer een gunstig effect op de dieren. Daarnaast heeft de Pantanal een groot voordeel ten opzichte van de Amazone. Er zijn namelijk ´eilandjes´ met dichte bebossing te zien met daar tussen een grote uitgestrekte open vlakte met onderwaterstaand grasland/ moeras. Het is in theorie dus eenvoudig om veel dieren te zien. Dit in tegenstelling tot het dicht begroeide Amazone gebied. Dit heeft er zelfs toe geleid dat we nu uiteindelijk helemaal niet naar de Amazone gaan.

Volgens veel mensen die we tegen zijn gekomen en onze reisgids is het vrijwel onmogelijk om vanuit het centrum van de Amazone (de havenstad Manaus) in een aantal dagen nogf naar ongerept natuur gebied te komen. Daarnaast is de Amazone rivier zo enorm breed dat je soms de oevers (laat staan de dieren) uberhaupt niet kunt zien. De Amazone staat bij veel mensen synoniem met het regenwoud, maar om daar van te kunnen genieten heb je minstens een week nodig en zoveel tijd geld en malaria medicijnen hebben we helaas niet. Daarnaast kom je erg moeilijk op de echt mooie plekjes. Als je in Nederland achter je computer zit dan denk je nu vast, wat! niet naar de Amazone? Nou nee dus.

Maar goed we zijn met een oud volkwagen busje (het toerisme is hier gelukkig nog steeds niet zo overdadig dat de airco bussen af en aan crossen) naar de Pantanal gereden. Het gebioed is pas sinds 2000 een nationaal park . Daarvoor werd er vooral veel gejaagd op krokdillen en jaquars. We hebben de afgelopen 4 dagen in 3 verschillende lodges (boerderij-hotels) overnacht. Allemaal midden in de natuur en vaak omgeven met uitgestrekte en ondergelopen natuurgebieden. Om kort te zijn, we hebben achtereenvolgend de volgende activiteiten ondernomen: een avond en een ochjten boottocht zonder motor, een boottocht met motor, Piranha vissen, paardrijden door de bush, paardrijden door een (diep) moeras/ ondergelopen vlakte, een nacht ´safari´met de volkswagenbus en een schijnwerper op het dak, een nachtwandeling en heel veel ´normale´wandelingen. Wat we gezien hebben? Euhm, belachelijk veel kaaimannen op de weg die door het gebied heen loopt, capivari? (een kruising tussen een veel te grote marmot en een zwein), een slang terwijl hij zijn nog levende kikker op at, een tarantula, 1 nog niet eerder door ons geziene aapensoort, een tapir (zoek maar op google op, kan wel 300 kg wegen), zeer zeldame blauwe ara´s , piranhas en vrij veel vogels. Het was niet zo dat ze allemaal in overvloede aanwezig waren. Daarvoor moet je in het droge seizoen (onze zomer) daar zijn, omdat alle dieren dan naar het water dat nog over is trekken. Al en al hebben we ons prima vermaakt. Piranha vissen is erg gaaf, helaas heeft alleen de schipper wat gevangen, maar ach. En heel dicht bij kaaimannen komen is ook super. Vanessa heef tzelf nog even een baby vast gehouden. Ook het paardrijden (mijn eerste keer) was best leuk. Ik moets wel even wennen. Toen iok op mijn paard ging zitten liep mijn paard weg van de groep om wat te eten. En tja echt luisteren naar mij deed hij niet. En verder is het paarrijden door het water heen terwijl de krokodillen links en rechts naar je staren ook een bijzonder avontuur. Kortom een geslaagde trip.

We zijn nu al weer enkele uren terug in Cuiaba. Zo meteen even een wijntje drinken dat we mee hebben genomen uit Argentinie. En dan vliegen we (jawel al weer) verder naar Recife aan de kust. We vliegen met een prijsvechter alla easyjet dus dat tripje kan ons budget ook nog wel aan. Tja en dan gaan we al echt aan het laatste gedeelte van de reis beginnen, helaas! Het is de bedoelingf dat we de komende weken, heel rustig de kust naar beneden af zakken, onder andere naar de plaats Salvador. En uiteindelijk zullen we dan de laatste week in Rio zijn. Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.

Ciao

Sander