aan de caribische kust - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van sanderenvanessa - WaarBenJij.nu aan de caribische kust - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van sanderenvanessa - WaarBenJij.nu

aan de caribische kust

Door: Sander

23 Januari 2005 | Mexico, Playa del Carmen

Beste Mensen,

Na onze trips in en rondom Palenque zijn we met de nachtbus richting de kust gegaan. Tulum was het doel, een wat slaperig dorpje langs een doorgaande 'snelweg'. Niet veel aan zul je denken , maar drie kilometer verderop begint de caribische kust. Een paradijs! precies zoals je je voorstelt, weinig mensen, cocosnoot palmen, super wit strand en diep blauwe zee. Tja wat moet je daar verder nog aan toe voegen. Je kunt daar mooie cabana's aan de kust huren, maar we wilden niet al te lang blijven en nog op zoek gaannaar nog mooiere plaatjes dus zijn we een paar dagen in de stad gebleven. Tulum en zijn kust is duidelijk een gebied dat over tien jaar waarschijnlijk niet meer te herkennen is omdat je nu al ziet dat er veel grote resorts worden gebouwd aan de kust. Zonde, een consequentie van het uitdeinende massa toerisme. 1 dag wilden we naar een van de laatste maya bouwwerken, aan de kust. De ruines stellen weinig voor maar de maja's wisten zeker wel waar ze hun gebouwen neer planten. Dit was helaas ook het moment dat we kennis maakte met de dikke, volgevrete, verwende snauwende homo sapien, ook wel amerikaan genoemd. Negeren kun je deze mensen nauwelijks,. Ze zijn te herkennen aan gekleurde polsbandjes en stickers op de borst waar op te lezen staat tot welke sub groep ze behoren. Ze krijsen overal "wow this is really amazing" en een half uur later gaan ze allemaal weer de bus is. Helaas beseffen ze niet dat dit een van de minder spectaculaire bouwsels is maar goed.

Wij zijn dus na een paar dagen verder gegaan naar Playa del Carmen. We wilden een klein lief vissersplaatsje waar je een lokale cocktail kunt drinken en kunt genieten van het strand en de zee. Dat was ook wat playa del carmen 10 jaar geleden nog was. OP advies van een vriendin van Eva die hier 5 jaar geleden was zijn we dus naar PLaya gegaan. Helaas is dit geen vissersplaatsje meer. Het is het mallorca van de ami's, het tweede cancun , een plek waar mc donalds en burger king strijden om de macht. Echt jammer, maar is nog nauwelijks plaats voor strand omdat de hotels praktische de zee in gebouwd zijn, en mexicanen, nee die zie je hier niet meer. Alleen toeristen met sombrero's, kortom triest. Vandaag zijn we nog even naar het eiland voor PLaya geweest, Cozumel. IN de 50-tiger jaren heeft Jaques Costeau hier klaar bnlijkelijk een fantastische reportage van gemaakt. Het koraal was te vergelijken, met Australie en Egypte ( 2 plekken waar ik gelukkig al van mag zeggen dat ik er geweest ben en dat ik er gedoken of gesnorkeld heb). Dus wij op de ferryu naar Cozumel, 30 minuten later waren we aan de overkant. Een horde van tour operators valt ons bijna letterlijk aan als we met honderde amerikanen van de ferry stromen, of we willen snorkelen? JA tuurlijk! We waren al op onze hoede omdat de meeste operators het belangrijker vonden om te vermelden dat de drankjes aan boord toch vooral 'gratis' waren. Maar ja veel keuze was er niet. Voor mijn gevoel moest het rif aan de zee zijde van het eiland liggen en niet aan de kant die uitkijkt richting vaste land, maar ja toch een tour van 3 uur genomen. Na 10 minuten tuffen kwamen we aan op de eerste plek. KOraal? Nee niet echt. Vissen? Ja een paar. BIjzonder nee dat zeker niet. We zijn nog twee plekken verder gegaan, maar ik zal details achter wegen laten. Laat ik zeggen dat er enorme cruise schepen aan meeren, dat zegt waarschijnlijk genoeg over de situatie onder water. Na 2 en een half uur stonden we weer aan de pier. 30 amerikaanse doillar aub. Nou dat wilde we niet betalen. Dus met de baas praten. "of we dangeen vissen hadden gezien en wat we danhaddenverwacht wat waren we gewend?" Nou egypte en australie zei ik verwend. O ja dat hadden ze hier ook maar dat kost het dubbele en ach wie wil dat nu zien aan de andere kant van het eiland. Te duur geen clanditie.

We hebben uit eindelijk minder betaald maar dit voorbeeld geeft wel goed aan wat de situatie hier ter plekke is en het wordt in de toekomst alleen nog maar voller hier. Hopelijk gebeuerd dir niet met Tulum. Morgen gaan we naar Chitzen Itza een ruine in de buurt van Merida. Er zijn ook daar veel ami's maar het schijnen heel mooie ruines te zijn. Daarna gaan we onze laatste dagen hioer in mexico op advies van Pepijn slijten op Isla de Mujeres. Een eilandje voor de kust bij CAncun dat nog niet isverwoest daar massaliteit. Het backpackers cancun wordt het genoemd. Ik ben benieuwd ;)

Jullie horen gauw meer. Adios a todo.

Ps zal even een paar strand foto's proberen te uploaden naar de website. Kunnen jullie lekker wegdromen in het winterse nederland ;)