Mexico-Taxco-Mexico-Oaxaca - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van sanderenvanessa - WaarBenJij.nu Mexico-Taxco-Mexico-Oaxaca - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van sanderenvanessa - WaarBenJij.nu

Mexico-Taxco-Mexico-Oaxaca

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg

05 Januari 2005 | Nederland, Amsterdam

Beste vrienden, famillie, collega´s en teamgenoten,
Hier dan eindelijk mijn eerste bericht uit Mexico. We zijn alweer een week geleden veilig aangekomen in Mexico City. De vlucht duurde erg lang, maar na zo´n 18 uur reizen (van Dusseldorf naar Madrid, en vervolgens door naar Mexico city.) Iberia is zeker niet de beste maatschappij waar ik mee gereistben, stugge en starre stewardessen die een uitstraling hebben van: eten kun je krijgen en voor de rest zorg je er zelf maar voor. Een maatschappij die slechts voorziet in de eerste basis behoefte, maar je uit eindelijk in ieder geval veilig weer op de grond zet (al heb je er tijdens de vlucht geen flauw benul van waar je ergen vliegt maar goed).
Mexico city is een stad zoals ik had verwacht. Groot, lawaaiig en stinkend. We hebben de eerste dag onze intrek genomen in hotel catedral, om de hoe van het centrale plein van het centrum van Mexico city. Een prima hotel, de eerste dag hebben we weinig gedaan een beetje rond gelopen, meer niet.
De dertigste zijn we gelijk met een bus naar Taxco gereden. Het bussen systeem in Mexico is werkelijk fantastisch je kunt overal heen en er is vaak keuze uit 2e, 1e klasse en klasse super de luxe. De eerste klasse voldoet prima, meer been ruimte dan in het vlioegtuig, een prima toilet en vaak een aantal hangende LCD schermen met hollywood producties aan de lopende band, soms in het spaans soms in het engels. Vaak krijg je wat te eten of te drinken en sommige chauffeurs geven netjes aan dat de riemen gesloten moeten blijven tot dat de bus volledig tot stilstand is gekomen in een van de vele busterminals.
Na een half uur rijden kwamen we eindelijk aan de rand van mexico city.( 2 uur rijden ten zuiden van mex. city) Een stad waar meer mensen wonen dan in Nederland (18 miljoen!!). Tegen de middag stapten we uit onze bus en zetten we voet op Taxco. Een mooie stad tegen gebouwd in de heuvels. Dat betekende veel klimmen met de zware rugtassen, om bij onze hotel te komen. Na een half uur zweten kwamen we aan in het prachtige hotel, een oud omgebouwd klooster, met een mooie binnenplaats.
Taxco zal bij mij in mijn herinnering blijven als; 1. hoofdstad van het zilver (de stad leeft van de toeristen en Mexicanen die goedkoop zilver kopen, dat wordt gewonnen uit de omliggende mijnen) 2. mooie typisch spaans/mexicaanse koloniale straatjes, kerkjes en huisjes en 3. de verstikkende stank van de vele auto´s die door de nauwe straatjes racen.
Op de tweede dag in Taxco ben ik met de beide dames zo´n beetje alle zilver winkels in het centrum af gegeaan, op zoeknar de beste koopjes. Tegen de avond verwachtte we een groot feest op het centrale plein (altijd in iedere stad Zocalo genoemd). Ons was verzekerd dat de Mexicanen uitzinnig van vreugde met hun pistolen en geweren in de lucht zouden schiten om het nieuwe jaar te verwelkomen. Tegen 10 uur gingen de barren dicht, dus begaven we ons met een fles tequilla en een fles Bacardi richting Zocalo. In spanning wachtten we tot 1200 uur. Maar tot onze verbazing gebeurde er ..............niets.
Een paar losse vuurwerk pijlen werden de lucht in geschoten toen de kerk klok eindelijk 12 sloeg. Maar de mexicanen die op het plein zaten deden verder niets, geen gejuich geen gezoen, hoogsten een kalpje op elkaars schouder. Nieuwjaar bleek een familie feest te zijn, dat ons letterlijk en figuurlijk met een kater achter liet. Op de zozalo wilden eenpaar mexicaanse kinderen met ons (drie grote blanke Europanen) op de foto en dat was het. teleurgesteld zijn we naar bed gegaan en de volgende dag (1 januari) zijn we in de bus gestapt terug naar Mexico city.
Ondertussen had ik last van mijn buik gekregen, want dat is nog iets opvallends hier in Mexico het eten valt tegen. Het is misschien een open deur maar het mexicaanse eten in Nederland smaakt tien keer beter. Tot nu toe heb ik taco´s quesodilla´s en nog meer mais pannekoek varianten gegeten met kip of kaas, maar ze smaakten stuk voor stuk naar niets. Erg vreemd, ik had toch wel iets meer creativiteit verwacht. Maar misschien dat we de komende weken nog betere koks tegen het lijf lopen.
Terug in Mexico city zijn we een dag later naar Teotihuacan gegaan een tempel complex 1 uur rijden ten noorden van Mexico city. Daar staat de op 2 na grootste piramide ter wereld. Een groot bouwwerk wat ook druk bezocht wordt door de Mexicanen. Veel valt daar verder niet over te vertellen.
Een dag later zijn we naar Oaxaca gereden, waar we 6 uur later (dus aan het eind van de middag) voet aan de grond zetten. Eindelijk een stad zoals je hoopt aan te treffen, mooi, rustig, half auto vrij, een grote gezellige Zocalo, kortom een stad waar we nu al 3 dagen zijn. Hoogte punten; een bezoek vandaag aan Monte Alban, een archeologische gebied hier vlak bij, waar de Zapotheken tussen 1000 voor en 500 na Chr. hun hoofdstad hadden. Jammer genoeg is er weinig te zien, geen fresco´s of standbeelden. Wat dat beterft zijn de overblijfselen van de oude cultruren die we tot nu toe gezien hebben erg minimaal, er staan slechts nog een aantal muurtjes, meer niet.
Twee dagen geleden hebben we hier in Oaxaca weliswaar verlaat, als nog nieuw jaar gevierd met z´n drieen. Dat betekent veel Tequila, Cerveza´s, Mexicaanse wijn en een medicinaal drankje dat we aangeboden kregen van de eigenaar van de bar. In de fles zaten schorpioenen, en dat zou goed zijn tegen verschillende kwaaltjes. Ik heb het geprobeerd, maar het was vooral ontzettend sterk. Verder was de live muziek goed en hebben we zo als nog Oud en Nieuw gevierd.
Morgenochtend gaan we met de bus verder in de richting van de kust, dus naar het zuiden. Het idee is om daar, waarschijnlijk Zipolite, een paar dagen aan het strand te hangen, voordat we richting de jungle gaan rondom San Cristobal de Cascas. Dus eerst 6 uur richting het Zuiden.
Dat was het, ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwtjes uit Nederland, dus aarzel niet en stuur eens een mailtje :)
Ik heb deze tekst en wat foto's ook op een site neer gezet te vinden onder http://sanderenvanessa.waarbenjij.nu en dan fotoboek.
Adios
Sander
Ps.
Ik heb veel van jullie dubbel of trippel in mijn adreslijst staan, laat me even weten op welk adres je de komende mailtjes graag wilt ontvangen. En mocht je geen zin hebben in mijn mailtjes laat het dan ook even weten ;)
Pss
Rens kun je mij je nieuwe adres in Kopenhagen even mailen?
Psss
Ik heb mijn GSM bij me, maar bel me aub niet. Dat kost mij namelijk klauwen met geld. SMS ontvangen is WEL gratis, dus dat is geen probleem.

  • 06 Januari 2005 - 10:14

    Liv Rotteveel:

    He hallo! Wat fijn om te horen dat het goed met jullie gaat... en ach, ook al is het 2 dagen later: het gaat om het feesten met Oud & Nieuw! Veel plezier op het strand... ik ben jaloers!!!
    Groetjes Liv

  • 06 Januari 2005 - 22:12

    Sassi:

    Hoi zusje en sander!!
    groetjes uit duitsland en nog een heel goede reis!!
    groetjes ook van ralfi!!
    freu mich schon auf das silber..;)
    lasst euch nich verschleppen!!

  • 07 Januari 2005 - 08:34

    Je Vader:

    Doet me veel plezier om te lezen dat alles voorspoedig verloopt. Moet alleen nog even wennen aan m'n nieuwe telefoon met die SMS. Zorg goed voor die vrouwen en have fun.
    Kus voor jullie/ Pa & Odile

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 10294

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: