groeten uit Porto Seguro - Reisverslag uit Pôrto Seguro, Brazilië van sanderenvanessa - WaarBenJij.nu groeten uit Porto Seguro - Reisverslag uit Pôrto Seguro, Brazilië van sanderenvanessa - WaarBenJij.nu

groeten uit Porto Seguro

Door: Sander

20 April 2005 | Brazilië, Pôrto Seguro

Beste allemaal,

Momenteel zitten we aan de Braziliaanse kust in Porto Seguro. Mijn laatste mailtje kwam uit Maceio en we moesten toen nog naar Salvador gaan. Bij aankomst (met het vliegtuig) in Salvador hebben we een hotel gevonden in het centrum. Al snel bleek dat het centrum Salvador lang niet zo groot was als we hadden verwacht. Er wonen 2 miljoen mensen en het duurt bijna ander half uur om metde bus van het vliegtuig de stad in te komen, maar het historische koloniale centrum loop je in een kwartiertje door.

Salvador staat bekend om de vechtsport/ dansvorm kampoehera (nog steeds geen idee hoe je het schrijft) en om de bewoners die weten wat feesten is. Overdag vonden we het allemaal maar een beetje mak, maar toen we ´s avonds de straat op gingen bleek dat de plaatselijke bevolking op een doordeweekse dag geen enkel excuus nodig had om op straat te zitten of muziek te maken in een van de cafes. Wij wilden graag naar een openlucht drumsessie, maar geheel naar goed Braziliaans gebruik was deze afgelast, tesamen met de andere concerten die in ons toeristen foldertje stonden aan gegeven. Toen zijn we maar op onze oren afgegaan en eindigden we bij een concert op een pleintje waar een samba bandje speelde. Daar werd al snel duidelijk waar de inwoners van Salvador (80% afstammaleing uit Afrika uit het slaven tijdperk) beroemd om zijn, swingende heupen en luidruchtig dansen. Heerlijk om te zien en moeilijk om bij stil te staan.

Die dag hadden we overdag al besloten dat we, voordat we naar Nederland zouden komen, behoefte hadden aan wat rust en niet meer te veel gereis. Ik moet eerlijk bekennen dat al dat reizen best vermoeiend is. En ook al stonden en staan er nog veel parken en stranden op ons lijstje, we hebben besloten deze maar niet meer allemaal te gaan bezoeken. Dat betekend ook dat het met de bussreizen, wat we de eerste drie maanden bijna dagelijks deden, niet meer zo graag doen. Zeker niet als de tarieven van de vluchten zo laag zijn. Kortom de keuze 14 uur met de bus (de afstanden zijn hier echt immens, noord naar zuid de kust langs is geloof ik zo´n 4000 km) of weer vliegen, was al snel gemaakt. Salvador heeft uiteindelijk 1 volle dag van ons gekregen. Genoeg om een avond te genieten, maar te weinig om echt door te dringen tot de cultuur (voor zover dat mogelijk is). Als een Amerikaanse toersit zaten we dus de volgende dag al weer in het vliegtuig. ´s ochtends hebben we nog wat mooie vechtsport gezien op het plein en die middag kwamen we aan in Porto Seguro.

Porto Seguro kun je vergelijken met iedere gemiddelde badplaats in Europa, toeristisch, strand, animatie op het strand, veilig overdag en ´s avonds en hordes tperisten uit binnen en buitenland, zelfs nu in het laagseizoen. En dat was eigenlijk ook waar we even behoefte aan hadden. We liggen dus nu al drie dagen achter elkaar op het strand, hebben een redelijk luxe, maar goedkoop hotel met hangmat, airco en zwembad en gaan ´s avonds wat drinken bij ´Porto Hollanda´bij die aardige Nederlandse eigenaars. Het stikt hier in het hoogseizoen namelijk van de Nederlanders die direkt worden in gevloegn door Martinair hier naar toe. We wilden nog naar een nationaal park hier maar daar blijk je niet naar toe te kunnen komen met eigen vervoer en de reisorganisaties kunnen het niet voor slechts 2 personen boeken.

Ach het zal allemaal wel, jammer maar helaas. We hadden graag iets meer natuur gezien hier in Brazilie maar Porto Seguro is het ene laatste station geworden. Vandaag is de dag van de ontdekking van Brazilie, een dag waarop de indianen uit de reservaten de aandacht krijgen. We gaan vanavond kijken naar een optreden en zo zal het de komenden dagen hier door gaan. Het zal vast een mooi feest worden want dat kunnen die brazilianen maken! Morgen ons laatste dagje en dan wederom vliegen :) ons budget zit er aardig door heen. Maar zeg nu zelf 26 uur in de bus naar Rio of 3 uur vliegen voor 94 euro 2 personen?

Ik ga morgen weer van de zon genieten. De temperatuur is ook prima, 30 graden overdag. Heerlijk en dan op naar RIO volgens velen de mooiste stad van de wereld. En ik geloof ze graag, we hebben er meer dan een week te besteden voordat we volgende week zaterdag terug vliegen. Kom maar op met de samba, het voetbal, de jezus op de hoge berg, het uitgaan, het meisje van Ipenama en het strand van Copacabana!!!!!

Ciao
Sander